ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ERASMUS 2023

Introduction to the Finnish Education Model

(Εισαγωγή στο Φινλανδικό Εκπαιδευτικό Μοντέλο)

Στις 24-29 Απριλίου 2023, οι εκπαιδευτικοί Κουλουριώτου Ευαγγελία ΠΕ79.01, Διευθύντρια του 1ου Γυμνασίου Μεγάρων «Ευκλείδειο», Νάνου Αγάθη ΠΕ02 και Γρίβα Όλγα ΠΕ02, πραγματοποίησαν εκπαιδευτικό σεμινάριο στην Φινλανδία, διάρκειας 30 ωρών, μέσω του europass Teacher Academy, με τίτλο «Εισαγωγή στο Φινλανδικό Εκπαιδευτικό Μοντέλο». Είναι γεγονός ότι το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει γίνει γνωστό σε όλο τον κόσμο κυρίως γιατί εστιάζει την προσοχή του στην συνεργατική μάθηση. Η συνεργασία των μαθητών αποτελεί πολύτιμο εργαλείο τόσο για την αύξηση των κινήτρων όσο και της ενεργής συμμετοχής τους στην μαθησιακή διαδικασία. Τέλος, στόχος της συνεργατικής μάθησης είναι να διεγείρει τους προβληματισμούς και την κριτική σκέψη των μαθητών, προάγοντας συνάμα την κοινωνικοποίηση και την ομαλή ένταξή τους στην μαθητική κοινότητα.

Κατά την διάρκεια του σεμιναρίου, οι εκπαιδευτικοί ήρθαν σε επαφή με το Φινλανδικό Εκπαιδευτικό Μοντέλο, γνώρισαν μεθόδους, που θα τους βοηθήσουν, να προσαρμόσουν τη διδασκαλία τους σε μια πιο ολιστική και μαθητοκεντρική προσέγγιση ενός φαινομένου και να εξοικειωθούν με τη χρήση των EdTech, δηλαδή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Τέλος, το σεμινάριο έδινε την δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν σε βιωματικές δράσεις, αλληλεπιδρώντας με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες – εκπαιδευτικούς από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, καταλήγοντας για ακόμη μία φορά στην κοινή παραδοχή ότι η γνώση και η μάθηση είναι ατέρμονη και δεν γνωρίζει από σύνορα!!!

 

ΕUROPASS – Βερολίνο 17-21 Μαΐου 2023

Facing divercity Intercultural Classroom Management

Εισηγήτρια: Αda Rigazzi

Επιμορφούμενες Καθηγήτριες: Ευαγγελία Ρόζη, Πετρούλα Σερδάρη

Ο στόχος του σεμιναρίου ήταν η δημιουργία θετικού κλίματος σε πολυπολιτισμικές τάξεις και η συμπερίληψη μαθητών διαφορετικής καταγωγής. Καλύφθηκαν οι θεματικές ενότητες που ακολουθούν και πλαισιώθηκαν πολύ αποτελεσματικά από βιωματικές δράσεις.

*Συναισθηματική νοημοσύνη

Οι προτεινόμενες δράσεις φέρνουν τους μαθητές σε επαφή με το συναίσθημά τους και με την ψυχολογική κατάσταση του συμμαθητή τους. Τα παιδιά μαθαίνουν να ονοματίζουν αυτό που αισθάνονται και ενισχύεται η ενσυναίσθησή τους.

*Ενεργητική ακρόαση

Με παιχνίδι ρόλων που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς εξασκηθήκαμε στην ενεργητική ακρόαση. Τονίστηκε η αξία των ερωτήσεων ανοιχτού τύπου, της υπομονής και της εμπιστοσύνης.

*VISUAL THINKING STRATEGY

Πρόκειται για μια παιδοκεντρική μέθοδο που συνδυάζει τέχνη και ψυχολογία. Με αφόρμηση έναν πίνακα ζωγραφικής, καλούνται οι μαθητές να παρατηρήσουν και να εκφραστούν. Ενισχύονται με αυτόν τον τρόπο η φαντασία, η δημιουργικότητα και η κριτική σκέψη, ενώ ταυτόχρονα εμπλέκονται μαθητές που συνήθως δεν συμμετέχουν.

*Ο πολιτισμικός χάρτης

Οι διαφορετικοί πολιτισμοί εμφανίζουν βασικές διαφορές στην επικοινωνία, την οργάνωση, την αξιολόγηση, στον τρόπο που ηγούνται, που παίρνουν αποφάσεις, που εμπιστεύονται. Αυτή η παραδοχή γεννά αυξημένες ανάγκες σε μια πολυπολιτισμική τάξη. Πρέπει ο διδάσκων να βεβαιώνεται ότι όλοι οι μαθητές κατανόησαν τι ζητάει από μια εργασία. Καλό είναι να απαντάει πρώτα τις θεωρητικές απορίες και να δίνει επίσης πρακτικά παραδείγματα. Επίσης, μαθητές από κάποιους πολιτισμούς περιμένουν από τον δάσκαλο να παίρνει τις αποφάσεις, δεν είναι εξοικειωμένοι με τον δάσκαλο που στέκεται ως ένας από τους πολλούς. Οπότε σε μια πολύχρωμη τάξη, είναι βοηθητικό ο διδάσκων να δίνει σαφείς οδηγίες και κατευθυντήριες γραμμές, έτσι ώστε να μην αιφνιδιάζονται οι μαθητές που έχουν συνηθίσει γραμμικό στυλ προγραμματισμού και αυστηρότητα.

*Hard skills vs Soft skills

Πρόσθετα με τα τυπικά προσόντα στα οποία στοχεύει η μάθηση, το σχολείο διδάσκει πλέον και τις δεξιότητες του 21ου αιώνα: ζωής (ευελιξία, πρωτοβουλία, παραγωγικότητα)- μάθησης (4C’s)- γραμματισμού (τεχνολογία, πληροφόρηση). Στην κατεύθυνση αυτή οι μαθητές προτρέπονται να συνεργάζονται σε ομάδες ή ζευγάρια. Στο συγκεκριμένο σεμινάριο, γνωρίσαμε πολλούς τρόπους συνεργατικής μάθησης, προσανατολισμένους σε ερωτήσεις διαφορετικών τύπων (δημοσκοπήσεις, λίστας, πολλαπλών απαντήσεων, ρητορική κλπ).

Διαχείριση Συγκρούσεων, Συναισθηματική Νοημοσύνη και Εκφοβισμός

(Conflict Management, Emptional Intelligence and Bullying)

Συμμετέχοντες : Ευαγγελία Κουλουριώτου, Δημήτρης Σακκάς, Έλενα Τσιαντού
Ημερομηνίες: 10-15 Απριλίου 2023

Συνοπτική περιγραφή: Οι συμμετέχοντες έμαθαν για τα διάφορα είδη 
σύγκρουσης και πώς να τα χρησιμοποιούν ως ευκαιρία
για την ανάπτυξη στο σχολικό περιβάλλον. Μέσα από πρακτικές 
δραστηριότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν άμεσα στην τάξη,
αύξησαν τη δική τους ικανότητα να μοντελοποιούν και να ενθαρρύνουν την 
ενεργητική ακρόαση, την ενσυναίσθηση και
συναισθηματική παιδεία μεταξύ των σημερινών μαθητών – και των ενεργών 
πολιτών του αύριο.
Οι συμμετέχοντες απέκτησαν μεγαλύτερη επίγνωση των συναισθηματικών 
αναγκών των μαθητών τους
της συμπεριφοράς τους και ανέπτυξαν δεξιότητες να προωθήσουν 
ισχυρότερες σχέσεις μέσα στην τάξη και
πιο θετικό κλίμα στο σχολείο – για μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Deep Democracy: How to Manage Conflicts Building a Strong Classroom Culture

Στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+, κινητικότητα Α, που πραγματοποιήθηκε την περίοδο 12/12/2022-17/12/2022 στο Άμστερνταμ, το σχολείο μας συμμετείχε με την παιδαγωγική ομάδα, η οποία αποτελούνταν από την Διευθύντρια κα Κουλουριώτου Ε. και τους εκπαιδευτικούς Μπούτση Σοφία και Σακκά Δημήτρη.

Στο εν λόγω εκπαιδευτικό πρόγραμμα παρουσιάστηκε η μέθοδος Lewis to Deep Democracy ως μια αποτελεσματική τεχνική για τον μετριασμό και την επίλυση των συγκρούσεων, βοηθώντας έτσι τους μαθητές να κατανοήσουν ο ένας τον άλλον, να δείχνουν σεβασμό, ενσυναίσθηση και να οικοδομήσουν θετικές σχέσεις. Ενώ η σύγκρουση συχνά γίνεται αντιληπτή ως αρνητική διαδικασία, η Μέθοδος Lewis προτείνει να αντλήσουμε τη σοφία που βρίσκεται κάτω από αυτήν. Το πραγματικό ζήτημα δεν είναι πώς να αποφύγουμε τη σύγκρουση, αλλά ουσιαστικά πώς να τη διαχειριστούμε σωστά.

Προκειμένου να υλοποιηθεί αυτό, η μέθοδος τονίζει τη σημασία της αναγνώρισης της ανάγκης να “μπούμε” σε μια σύγκρουση πριν την επίλυσή της ως απαραίτητο βήμα. Η σωστή διαχείριση των συγκρούσεων απαιτεί τη δημιουργία κατάλληλων κανόνων ασφαλείας. Ο πρώτος κανόνας της μεθόδου αναγνωρίζει ότι ο καθένας έχει την δική του οπτική στον κόσμο. Έτσι, όλοι έχουν την άποψή τους αλλά κανείς δεν έχει το μονοπώλιο της αλήθειας. Ο δεύτερος κανόνας ενθαρρύνει τους συμμετέχοντες να εκφράσουν όλη τους την απογοήτευση στη σύγκρουση, ενώ ο τρίτος τους ενθαρρύνει να αναζητήσουν τα οφέλη της σύγκρουσης, δηλαδή μια ελάχιστη αλήθεια σε αυτό που είπε ο άλλος που περιέχει μια δυνατότητα για προσωπική και σχεσιακή ανάπτυξη. Έτσι, χτίζεται και ενισχύεται η κουλτούρα της τάξης, δημιουργώντας ένα ειρηνικό περιβάλλον μάθησης όπου κάθε άτομο ακούγεται και νιώθει πραγματικά ελεύθερος να εκφράσει τα συναισθήματά του στη βάση του αμοιβαίου σεβασμού.

Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention

Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+, κινητικότητα Α, που πραγματοποιήθηκε την περίοδο 10/04/2023-15/04/2023 στη Φλωρεντία, το σχολείο μας συμμετείχε με την παιδαγωγική ομάδα, η οποία αποτελούνταν από την Διευθύντρια κα Κουλουριώτου Ε. την Υποδειευθύντρια Τσιαντού Ελένη και τον εκπαιδευτικό Σακκά Δημήτρη.

Σκοπός του σεμιναρίου ήταν οι συμμετέχοντες να μάθουν να διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ της σύγκρουσης, των διαφορετικών μορφών εκφοβισμού και των εναλλακτικών μορφών επιθετικότητας που μπορεί να υποσκάπτουν τη μαθησιακή διαδικασία και δημιουργούν ένα δυσάρεστο σχολικό περιβάλλον. Εξερευνήθηκαν οι υγιείς πτυχές της σύγκρουσης και παρουσιάστηκαν στρατηγικές που ενθαρρύνουν την αποτελεσματική επικοινωνία αλλά και κοινωνικές δεξιότητες, μέσω μιας σειράς δραστηριοτήτων που προσαρμόζονται εύκολα σε κάθε τάξη. Εργαλεία όπως η διαμεσολάβηση η ενεργητική ακρόαση και η αναδιατύπωση χρησιμοποιήθηκαν ως βασικά για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που αντιμετωπίζει τις συγκρούσεις ως πιθανή ευκαιρία για ανάπτυξη. Μέσα από τις βιωματικές δραστηριότητες στόχος ήταν να επιτευχθεί μεγαλύτερη επίγνωση των συναισθηματικών αναγκών των μαθητών και των δυνατοτήτων τους για κοινωνική και ατομική ανάπτυξη και να παρουσιαστούν συγκεκριμένα εργαλεία και στρατηγικές για την προώθηση θετικού κλίματος στο σχολείο και την πρόληψη προβληματικών διαπροσωπικών σχέσεων. Αναφερθήκαμε επίσης στην οικοδόμηση και την ενίσχυση σχέσεων με τους μαθητές μας ώστε να είναι σε θέση να ενεργούν πιο γρήγορα είτε στην πρόληψη είτε στην επίλυση των συγκρούσεων με μεγαλύτερη επιτυχία.

Ημέρα 1 – Εισαγωγή στο θέμα του σεμιναρίου & εισαγωγή στη διαχείριση συγκρούσεων

Εισαγωγή μαθήματος

• Εισαγωγή στο μάθημα, στο σχολείο και στις εξωτερικές δραστηριότητες της εβδομάδας.

• Δραστηριότητες με σκοπό τη γνωριμίας των συμμετεχόντων και τη δημιουργία ενός κλίματος αποδοχής όπου όλοι θα νιώθουν άνετα να εκφράσουν τις απόψεις τους.

• Παρουσιάσεις των σχολείων των συμμετεχόντων.

Εισαγωγή στη διαχείριση συγκρούσεων

• εισήγηση και συζήτηση για τη δυναμική της ομάδας, τα θετικά και αρνητικά αποτελέσματα της σύγκρουσης, την επιθετική συμπεριφορά τους και διάφορους «ρόλους» που παίζουν τα μέλη της ομάδας·

• Πρακτικές δραστηριότητες για την προώθηση της ευαισθητοποίησης πάνω στα θέματα που συζητήθηκαν.

Ημέρα 2 – Σημασία της ομαδικής εργασίας

• Εισήγηση και κατάθεση εμπειριών σχετικά με τη συνοχή στην τάξη και τη σημασία του σχηματισμού μιας «ομάδας».

• Η σύγκρουση ως ευκαιρία για ανάπτυξη.

• Πρακτικές δραστηριότητες χρησιμοποιώντας τα μέλη του μαθήματος ως πρότυπο για την κατανόηση της δυναμικής της ομάδας.

Ημέρα 3 – Κατευνασμός και “αποσυμπίεση” σύγκρουσης

• Δραστηριότητες για την ενσυναίσθηση, την ενεργητική ακρόαση και την αναδιατύπωση ως ισχυρά εργαλεία αποσυμπίεσης των συγκρούσεων και ενδυνάμωσης των σχέσεων.

• Πρακτικές δραστηριότητες και παιχνίδι ρόλων.

Ημέρα 4 – Πρακτικές στρατηγικές για την τάξη

• Παρουσίαση στρατηγικών όπως διαμεσολάβηση, κυκλικές δραστηριότητες, ημερολόγιο τάξης και πώς να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά στην τάξη.

• Πρακτικές και βιωματικές δραστηριότητες.

Ημέρα 5 – Σύνοψη

• Προσομοίωση των διδαχθέντων από μέλη της ομάδας με χρήση εργαλείων και τεχνικών για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος με συναισθηματική κατανόηση.

• Ομαδική συζήτηση.

Ημέρα 6 – Κλείσιμο του σεμιναρίου και πολιτιστικές δραστηριότητες

• Αξιολόγηση σεμιναρίου: ανακεφαλαίωση κεκτημένων ικανοτήτων, ανατροφοδότηση και συζήτηση.

• Απονομή βεβαίωσης Παρακολούθησης του μαθήματος.

• Εξωτερικές πολιτιστικές δραστηριότητες.